Van Greenhopper naar Unified Communications

Van Greenhopper naar Unified Communications

Als we denken aan mobiele communicatie in de jaren ’90, dan denken we aan telefoneren via Greenpoint met de Greenhopper telefoons.

Greenhopper werkte digitaal; toch konden de abonnees met de draagbare telefoons enkel zelf bellen, telefoon ontvangen was onmogelijk. Om privé te bellen, had je een basisstation thuis nodig, dat aangesloten was op het telefoonnetwerk.

Opmerkelijk aan de Greenhopper was dat je in eerste instantie alleen kon bellen en niet gebeld kon worden. En dan ook alleen nog maar in een straal van 10 meter van het basisstation of een Greenpoint.

Kun je je dat voorstellen? Een Greenpoint moeten zoeken om te kunnen bellen?

De wereld is veranderd

Met de komst van de technologie achter de GSM en de komst van de iPhone in 2007 is de wereld van de communicatie sneller aan het veranderen dan ooit. Enkele jaren geleden liepen we allemaal met een simpele Nokia rond en nu zie je niets anders dan smartphones wanneer je op straat loopt. Smartphones waarmee àlles mogelijk is.

Unplugged op vakantie is een uitdaging

De wereld is werkelijk veranderd en zonder deze communicatie zijn we nergens meer. Unplugged op vakantie is zelfs een uitdaging, want stel je voor dat je niet bereikbaar bent. Bedrijven wachten geen week meer op een offerte of een advies, maar willen snel geïnformeerd worden. Eenzelfde vergelijking kun je met de media van tegenwoordig maken. Daar waar een krant voorheen het nieuws 24 uur later op de mat had liggen, wordt het nieuws nu binnen een mum van tijd op het net gepubliceerd.

In het hier en nu is er geen tijd voor bureaucratie in het bedrijfsleven. We moeten (onszelf) snel informeren en de tijd optimaal inregelen. Reistijd naar nevenkantoren voor een meeting is met de huidige wegeninfrastructuur niet efficiënt. Een vraag stellen bij een specialist en vervolgens na een dag, of zelfs later, antwoord krijgen voldoet niet meer aan onze communicatiebehoefte. Unified Communications is de oplossing.

Unified Communications

Unified Communications (UC) is een term die je in de IT Wereld steeds vaker hoort. UC gaat over het samensmelten van IT gerelateerde communicatievormen, zoals email, chat, voip, webconferencing en vele andere.

Met Unified Communications wordt getracht zo snel mogelijk contact met een ander te krijgen zonder dat de zender hoeft na te denken over de communicatievorm of het middel dat de ontvanger daarvoor gebruikt. Zo is het mogelijk dat als de zender een sms stuurt naar een ontvanger, de ontvanger een mail in zijn mailbox krijgt. De UC ‘ziet’ namelijk dat de ontvanger op dat moment zijn mailbox open heeft staan en zijn GSM uit staat. Super efficiënt en helemaal van deze tijd.

Preken voor eigen parochie

Microsoft is met Lync één van de innovatiefste aanbieders van UC. Lync is totaal geïntegreerd in het Office pakket van Microsoft en daardoor bij uitstek geschikt als UC tool voor de meeste bedrijven. Office is al bekend en de leercurve is daardoor klein. Licentie-technisch is het door de integratie met Office ook interessant.

Hopelijk zie ik u snel, “digitaal of in levende lijve” .

Auteur: Roy Verhaar, sales manager SMART IT Services Rotterdam

Meer informatie

Wilt u meer weten over onze diensten en/of oplossingen? Stuur dan een e-mail naar info@csngroep.nl of bel 033 434 50 35. Of klik hier voor onze contactpagina en het contactformulier>>.