Tegen de tijd dat u deze eerste zin hebt gelezen is er ergens ter wereld een onderneming geconfronteerd met een calamiteit die in meer of mindere mate de bedrijfsvoering verstoort.
Een recent onderzoek onder zo’n 2000 organisaties uit 2014 laat zien dat 3 van de 4 ondernemingen geen of te weinig effectieve Disaster Recovery maatregelen hebben genomen (bron: disaster recovery preparedness benchmark). Meer dan 1/3 van de ondervraagden gaf aan in het afgelopen jaar een of meerdere bedrijfskritische applicaties gedurende meerdere uren niet beschikbaar te hebben gehad en bijna 25% was gedurende meerdere dagen uit de lucht.
De schade ten gevolge van uitval varieert van enkele duizenden tot miljoenen euro’s per gebeurtenis. Schade die in de meeste gevallen voorkomen had kunnen worden met een goede Disaster Recovery strategie.
Is Disaster Recovery een nieuw fenomeen? Natuurlijk niet. Elke verstandige ondernemer zal nadenken over het voortbestaan van zijn onderneming. Uitwijkcentra bestaan al heel lang en productiecapaciteiten worden strategisch geografisch verdeeld. Waarom verdient Disaster Recovery dan hernieuwde aandacht? En waarom springen IT gerelateerde Disaster Recovery diensten als paddenstoelen uit de grond?
Om hier een goed antwoord op te kunnen geven moeten we de veranderende omstandigheden van bedrijfsvoering in aanmerking nemen. Nagenoeg alle kritische bedrijfsprocessen zijn op de een of andere manier afhankelijk van IT. De recente stroomuitval in Noord Holland gaf aan wat de impact is van IT op ons dagelijkse leven:
Een vergelijkbare afhankelijkheid vinden we terug in de watervoorziening van ons eigen huis. Zonder water valt er veel stil. In landen waar regelmatig de waterdruk gedurende meerdere uren of soms zelf een dag wegvalt, hebben woningen standaard een waterreservoir om als buffer te dienen. Omdat in Nederland de watervoorziening in het algemeen prima functioneert, zijn er slechts weinigen die überhaupt een voorraadje water in huis hebben. We zijn afhankelijk, maar zijn ons er niet of onvoldoende van bewust.
Waarom dan een gezonde hernieuwde aandacht voor Disaster Recovery en Business Continuïteit?
We gaan vooruit! Steeds meer ondernemingen worden "Disaster Recovery Aware” en ontwikkelen steeds gedetailleerdere Disaster Recovery plannen. Men gaat steeds meer in termen van RPO’s (Recovery Point Objectives) en RTO’s (Recovery Time Objectives) denken en bestaande Disaster Recovery plannen worden soms zelfs getest… De technologie maakt het mogelijk om downtime te minimaliseren dankzij virtualisatie en slimme hardware onafhankelijke replicatie.
Helaas hebben de meesten nog geen Disaster Recovery plan en denken in termen van backup en restore. Disaster Recovery staat te weinig op de strategische agenda en wordt te vaak bij de IT organisatie gedropt.
DRAAS is het nieuwe toverwoord. Als iets op AAS eindigt is het vast goed, betrouwbaar en goedkoop (voor de leken onder ons "As A Service”). Gelukkig zijn de meeste ondernemers niet voor niets succesvol. Gezond verstand doet wonderen, zeker in het geval van nieuwe kretologie. Disaster Recovery gaat veel verder dan het verpakken van uitwijktechnologie in een dienst. Disaster Recovery zegt iets over hoe u onderneemt, hoe u geld verdient, hoe en waar uw mensen werken, welke afhankelijkheden er zijn en bovenal: wat moeten we doen bij welke specifieke calamiteiten. Wie gaan we bellen? Wie gaat het voor ons regelen?
In onze persoonlijke leefomgeving zijn we gewend om ons in te dekken voor bepaalde risico’s. Zo zijn we verplicht een autoverzekering te nemen, hebben de meesten een reisverzekering en dekken verstandige zelfstandigen het risico op arbeidsongeschiktheid af. En in geval van schade willen we het liefst zo snel mogelijk en zonder gedoe weer doorgaan met waar we mee bezig waren, of dat nu vakantie of autorijden is.
Denk bij een goede Disaster Recovery strategie daarom in ieder geval na over de volgende zaken:
We wensen u veel continuïteit!