Het opslaan van gegevens in de Cloud is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering. En waarom niet? Uw documenten zijn altijd online beschikbaar en bij verlies, diefstal of het crashen van een PC of laptop blijven de gegevens bewaard. Simpelweg opnieuw inloggen vanaf een andere machine is voldoende om weer verder te kunnen. Niet voor niets dus maken inmiddels miljoenen mensen gebruik van gratis diensten als Dropbox, SkyDrive en Google Drive om hun belangrijkste documenten en foto’s veilig op te slaan.
In sommige gevallen is het zelfs mogelijk om slechts op basis van deze gratis diensten een online werkplek in te richten voor medewerkers van een organisatie. Om teleurstellingen te voorkomen is het echter van belang om vooraf het verschil duidelijk te maken tussen opslag van gegevens in de Cloud en online back-up. Gebeurt dit niet dan kan een online werkplek op een deceptie uitlopen. Een echte back-updienst houdt namelijk alle wijzigingen bij die in een bepaalde periode worden gedaan. Het is op deze manier mogelijk om terug te gaan in de tijd, soms zelfs tot 90 dagen, en om vanaf dat moment verder te werken in een document. Met de genoemde gratis Clouddiensten, die alleen opslag bieden, is dit echter niet mogelijk.
Als voor het functioneren van een online werkplek alleen maar opslag van gegevens noodzakelijk is dan gaan in het ergste geval deze gegevens verloren. Wanneer de Cloud echter als back-up functioneert, wordt de materie complexer en zijn de problemen vele malen groter als er iets fout gaat. In theorie is een back-up weliswaar zeer handig, want als een gebruiker van een online back-updienst een calamiteit heeft gehad, is het zaak dat de gegevens zo snel mogelijk weer hersteld kunnen worden.
Uit onderzoek blijkt echter dat in de praktijk de opslagstructuren vaak zo ingewikkeld zijn dat niemand precies weet waar welke gegevens zijn opgeslagen. Het resultaat is in die gevallen meestal complete chaos als er een recovery moet plaatsvinden. Voor een professioneel ingerichte online werkplek, eentje waar uw medewerkers volledig meedraaien binnen het bedrijf via slimme applicaties en waarmee hun productiviteit wordt geoptimaliseerd neemt u dus beter contact op met een professionele leverancier van Clouddiensten. Hierdoor profiteert u als ondernemer maximaal op het gebied van productiviteit, kostenbesparingen en andere voordelen.
Als u kiest voor de inrichting van een professionele online werkplek voor uw medewerkers is het bijvoorbeeld niet meer nodig om zelf over een dure server te beschikken. Deze kan in principe de deur uit omdat elke online werkplek wordt gehost door de Cloudleverancier. Zo weet u zeker dat uw gegevens veilig zijn en dat u ook in geval van calamiteiten altijd operationeel bent. Ook aan de kostenkant biedt de online werkplek over het algemeen veel voordelen. U betaalt een vast bedrag per werkplek en weet dus vooraf hoeveel u kwijt bent aan ICT- kosten, zonder vervelende verrassingen achteraf. Bovendien maakt u met een online werkplek van Nederlandse leveranciers overwegend gebruik van een in Nederland gehoste Cloud. U valt hierdoor niet onder de Amerikaanse Patriot Act zodat uw gegevens zijn afgeschermd tegen nieuwsgierige overheden.
Auteur: Sjoerd van Barneveld, marketing & communicatie manager bij CSN Groep B.V.
Wilt u meer weten over onze diensten en/of oplossingen? Stuur dan een e-mail naar info@csngroep.nl of bel 033 434 50 35. Of klik hier voor onze contactpagina en het contactformulier>>.