Als IT’er ben ik gewend dat ik op social events niet kan uitleggen, wat mijn werk precies inhoudt. “Ooh iets met Cloud? Mijn tomtom doet het niet. Wil je even kijken?”. Bij de term Cloud heeft bijna iedereen wel gedachten. Het is voor IT’ ers en niet IT’ ers vaak net zo ongrijpbaar als een echte wolk. Veel bedrijven zijn dan ook argwanend als het over de Cloud gaat. Dat was het ook voor mij toen ik een jaar geleden begon als beheerder van onze IAAS- omgeving.
Want waarom zou je bepaalde bedrijfsprocessen die afhankelijk zijn van techniek, bouwen op iets, wat ongrijpbaar lijkt?
De reis naar de Cloud begon voor mij met het openen van de deur naar het datacenter. De streng beveiligde entree via een irisscan is een echt James Bond-momentje. De daadwerkelijke ontmoeting met de Cloud bracht mij terug naar de realiteit. Alle functionaliteiten: hosts, servers, data en netwerk zijn daadwerkelijk aan te raken. Ik zag de gebruikelijke rechthoekige “bakken” die zichzelf proberen koel te houden door heel hard te zuchten. Overal flikkerende LED-lampjes als teken dat de Cloud “up and running is”.
De Cloud is dus gewoon gebaseerd op metalen en plastic onderdelen. We hebben (nog steeds) te maken met: firmware, chipjes, bios-batterijtjes, breukjes in UTP enz. En in het kader van het managen van verwachtingen: heb vertrouwen in deze techniek, maar verlies de realiteit niet uit het oog. Een dichtgespijkerde SLA met een up-time van 100% zal met deze techniek ook niet haalbaar zijn.
Echter, na mijn eerste bezoek gaat mijn hart nog steeds sneller kloppen als ik binnen vijf minuten waar ook ter wereld een server kan uitrollen die direct beschikbaar is voor een mooie prijs. En dat zeg ik niet omdat deze blog wordt geredigeerd door mijn marketing manager. Of de Cloud de toekomst is of oude wijn in nieuwe zakken? Dat durf ik niet te zeggen. Ik wil je wel adviseren een datacenter naar keuze te bezoeken en zelf de realiteit onder ogen te zien. De Cloud wordt er tastbaar van. En op het volgende social event kun je de Cloud een stuk beter uitleggen.
Karel Blokhuis is servicedesk medewerker bij DATACENTER Services. Karel is ondermeer verantwoordelijk voor het dagelijks Cloud beheer en de interne automatisering van CSN Groep waar DATACENTER Services onderdeel van is.
Wilt u meer weten over onze diensten en/of oplossingen? Stuur dan een e-mail naar info@csngroep.nl of bel 033 434 50 35. Of klik hier voor onze contactpagina en het contactformulier>>.